Jumaat, 17 Julai 2009

Tambang naik lagi..!!!!

Kerajaan hari ini mengumumkan kadar tambang baru bagi pengangkutan awam di seluruh negara yang menyaksikan kenaikan untuk kesemua jenis kategori perkhidmatan.

Kadar baru bagi semua kelas lesen merangkumi bas ekspres, bas berhenti-henti, bas mini, bas pengantara, bas sekolah, teksi, teksi lapangan terbang dan kereta sewa itu bakal berkuat kuasa 1 Ogos ini.

Kali terakhir tambang pengangkutan awam disemak ialah pada Mei 2005, manakala bagi bas sekolah pula pada April 2006.

Kadar tambang baru yang diumumkan itu merupakan had kadar maksimum (siling) dan pengusaha pengangkutan awam dibenar untuk mengenakan tambang lebih rendah daripada kadar tambang yang ditetapkan.

Bagaimanapun, tambang bas ekspres dan bas berhenti-henti yang mengalami kenaikan kira-kira 30 peratus boleh dirasionalisasikan dengan kadar tambang tambahan semasa (surcaj).

Oleh itu, ia bukan merupakan kenaikan baru apabila berkuat kuasa 1 Ogos ini kerana surcaj itu dimansuhkan dengan pengenalan tambang baru itu.

TAMBANG NAIK, PENGGUNA PULAK TAK SUKA.....KALAU TAK NAIK,PENGUSAHA PENGANGKUTAN AWAM PULAK YANG MERANA......DITELAN MATI ANAK,DIBUANG MATI BAPAK,DI TELAN PAHIT,DI BUANG SAYANG...APA KATA ANDA SEMUA..???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan